#BrandFuel - blog o inbound marketingu

Dlaczego ludzie zapisują się na webinary?

Autor: Maciej Mojsiewicz | 13 października 2020

W 2020 roku marki wykorzystują wirtualne wydarzenia bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.

I chociaż niektórzy z branży kiedyś wierzyli, że „webinary umarły”, wielu z nich ponownie przemyśla to stwierdzenie, planując i promując dokładnie tego typu wydarzenia.
Webinary lub wydarzenia online, często przypominające klasę lub seminarium, często obejmują wykład, prezentację slajdów, elementy interaktywne, takie jak ankiety, a nawet czas, w którym członkowie publiczności mogą zadawać pytania.

Ze względu na swój format edukacyjny, webinary mogą oferować markom wiele korzyści.

Po pierwsze, możesz zbudować wiarygodność oraz wizerunek eksperta, organizując webinar na temat, w którym Twoja firma ma doświadczenie. Po drugie, webinary mogą umożliwić odbiorcom cyfrową interakcję z Tobą.

Wreszcie, co najważniejsze, rejestracja na webinar może prowadzić do większej listy kontaktów, większej liczby potencjalnych klientów oraz wyższej konwersji zakupowej.

Jednak planowanie i przeprowadzanie webinarów nie zawsze jest łatwe.

Ponieważ webinary wymagają od widzów rejestracji i pamiętania o dołączeniu, potrzeba dodatkowych działań marketingowych, aby upewnić się, że publiczność rzeczywiście weźmie w nim udział. Dodatkowo, ponieważ większość firm i marek w 2020 r. przenosi się do digital'u i staje się coraz bardziej wirtualna, z pewnością wielu konkurentów w Twojej branży może planować ( o ile już tego nie robi) podobne webinary, które mogą przyciągnąć twoich odbiorców.

Na szczęście, badając grupę docelową i dowiadując się więcej o tym, co zachęca uczestników do zapisywania się na webinar, możesz tworzyć i promować wydarzenie, które skutecznie przyciąga i zachwyca odbiorców.

Więc od czego zacząć?

Aby pomóc Ci w znalezieniu najlepszych taktyk webinarów dla Twojej marki, przeanalizujemy ankietę przeprowadzoną przez HubSpot wśród 400 odbiorców na temat ich preferencji w zakresie webinarów oraz tego, co motywuje ich do udziału w tych wirtualnych wydarzeniach. W tym poście przedstawię kilka kluczowych wniosków, o których warto pamiętać podczas przygotowań i promowania Twojego webinaru.

Co odbiorcy mówią o webinarach w 2020 roku?

Ludzie chcą webinarów, które pomogą im odkrywać ich pasje.

Aby dowiedzieć się więcej na temat motywacji konsumentów do udziału w webinarze, sprawdźmy odpowiedzi na pytanie: „W których webinarach najprawdopodobniej weźmiesz udział w 2020 r.?”, 27% wybrało: „Webinary, które uczą mnie więcej o pasji lub hobby;” a 24% wybrało „Webinary, które mnie bawią”.

Jeśli masz serię webinariów, których celem jest pomoc ludziom w rozwoju kariery nie panikuj!

Prawie jedna piąta grupy (18%) stwierdziła, że ​​chciałaby uczestniczyć w webinarach, które pomogłyby im dowiedzieć się więcej o swojej karierze lub branży w której pracują, a 22% powiedziało „Wszystkie powyższe odpowiedzi”. Wyniki te wskazują, że konsumenci na pewno nadal będą zapisywać się na webinary poświęcone karierze, pracy lub tematom związanym z ich branżą.

Ponadto należy również pamiętać, że ankieta została dostarczona do niewielkiej grupy konsumentów w każdym wieku i na każdym poziomie kariery. Gdyby przekazano to głównie kadrze kierowniczej lub przedstawicielom biznesowym B2B, wyniki mogłyby wskazywać na treści związane z tematyką branżową w dużo większym stopniu.

Niezależnie od branży, w której działasz, lub wielkości puli ankiet, marketerzy powinni pamiętać o powyższych danych podczas tworzenia i promowania webinaru.

Ponieważ ludzie są z natury ciekawi i chcą się uczyć, promocja Twoich webinarów powinna ich zaintrygować oraz jasno określać, czego się nauczą,. Nie zapomnij również wymienić ekspertów, którzy pojawią się na webinarze oraz wskazówek, w jaki sposób uczestnicy będą mogli wykorzystać wiedzę, którą zdobędą dzięki Twojemu wydarzeniu.

Widzowie webinarów zapisują się, aby się czegoś nauczyć - ale preferują pewne style nauczania bardziej od innych.

Podobnie jak w przypadku wszystkich zajęć stacjonarnych, każdy profesor - lub prowadzący webinarium - może mieć nieco inny styl nauczania.

Podczas gdy niektórzy prowadzący mogą przyjść ze świetną prezentacją w postaci slajdów, inni mogą przyprowadzić eksperta i poprosić publiczność o zadawanie pytań. Mogą też przyprowadzić kilku ekspertów i poprowadzić dyskusję panelową, podczas której publiczność po prostu słucha, zamiast zadawać pytania.

Istnieje wiele sposobów na sformatowanie wartościowego webinaru, jednak który styl nauczania tak naprawdę intryguje ludzi, by skłonić ich do rejestracji?

Na pytanie: „Który format webinaru brzmi dla Ciebie najbardziej wciągająco?”, 30% uczestników odpowiedziało: „Prezentacja, która uczy mnie, jak zrobić coś konkretnego”. W międzyczasie 20% powiedziało „wszystkie z powyższych”.

Powyższe wyniki wskazują, że webinar skupiony na konkretnym temacie, z mniejszą liczbą urozmaiceń może najbardziej angażuje odbiorców. Jeśli jednak masz czas na koordynację webinaru, który bardziej przypomina pytania i odpowiedzi na żywo, może to być świetna opcja dla Ciebie.

39% osób stwierdziło, że przyciągnął ich jeden z formatów webinaru, które zawierały pytania i odpowiedzi.

Mimo że bardziej podstawowy webinar w stylu prezentacji lub wykładu nadal będzie przyciągać uwagę potencjalnych widzów, marketerzy treści powinni nadal upewnić się, że ich prezentacje uczą odbiorców czegoś konkretnego - na przykład strategii - zamiast omawiać szeroki lub bardzo niejasny temat - jak na przykład cała branża. Tylko 12% respondentów twierdzi, że zapisują się na webinary, na których prezenter omawia szeroki temat.

Możliwe, że osoba uczestnicząca w webinarze zna już podstawy swojego hobby, branży lub pasji. Ale chcą dowiedzieć się więcej lub zostać ekspertem w czymś z tym związanym. Na przykład specjalista ds. content marketingu może nie uczestniczyć w webinarze o szerokim temacie jakim jest „Marketing”, natomiast może uczestniczyć w wabinarach, takich jak „Zaawansowane porady dotyczące blogowania” lub „Podstawy SEO w marketingu”.

Jako marketer lub twórca webinarów musisz stworzyć profil kupującego (buyer personę) dla swojej docelowej grupy odbiorców, aby określić w przybliżeniu poziom wiedzy oraz najbardziej atrakcyjny sposób przekazywania wartościowych treści. Jeśli Twoja publiczność jest pełna początkujących w temacie, możesz tworzyć bardziej szczegółowe webinary omawiające podstawowe zagadnienia. Jeśli Twoi odbiorcy składają się z ekspertów tematycznych, Twoje webinary będą wymagać bardziej zaawansowanego przekazu.

Zawartość interaktywna: klucz do angażującego webinaru?

W nowoczesnej klasie nauczyciele często wzbogacają zajęcia, dodając uczniom możliwości interakcji lub sprawdzenia swojej wiedzy. Może to obejmować przeprowadzenie ankiety w klasie poprzez poproszenie ich o podniesienie rąk, wykonanie quizów lub umożliwienie zadawania pytań.

Jeśli chodzi o wydarzenia online, wiele narzędzi i oprogramowania wideo umożliwia marketerom zwiększenie interaktywności i zaangażowania podczas webinarów. Z badań wynika, że ​​konsumenci lubią interaktywne webinary.

Na pytanie „Który element chciałbyś najbardziej zobaczyć podczas webinaru?”, „Prowadzący lub prezenter, który przyjmuje pytania od publiczności”, otrzymał 22% głosów, a następnie „Brak preferencji, o ile webinar jest interaktywny" z 19% głosów. Kolejne 20% twierdzi, że chciałoby widzieć ankiety lub quizy.

Jeśli jesteś marketerem, który regularnie tworzy webinary, warto zastanowić się, jak możesz zwiększyć interaktywność swojego wydarzenia.

Na przykład, jeśli przyjmujesz eksperta, rozważ pozostawienie publiczności czasu na zadawanie pytań na czacie. Lub, jeśli omawiasz strategię, która jest powszechna w Twojej dziedzinie, pytaj swoich odbiorców, aby sprawdzić, czy zastosowali tę taktykę.

Chociaż ankiety lub pytania i odpowiedzi mogą wydawać się bardzo podstawowym elementem webinaru, mogą sprawić, że Twoi odbiorcy będą słuchać bardziej aktywnie i będą bardziej zadowoleni z treści przez Ciebie prezentowanych. Może to ostatecznie doprowadzić do większego zaangażowania się w Twoją markę, zapisania się na przyszłe webinary lub przekształcenia ich w Twoich klientów.

Jeśli promujesz webinar, który zawiera interaktywne treści, pamiętaj o promowaniu tego aspektu. Na przykład w swoich postach w Social Media, wpisach na blogu oraz e-mailach i follow-upach -  bezpośrednio informuj swoich odbiorców, że będą mogli aktywnie uczestniczyć w quizach, ankietach lub pytaniach i odpowiedziach podczas wydarzenia.

Pamiętaj, aby dobrze przygotować się do planowania i promocji tak, aby Twój webinar prezentował się bardziej aktywnie i angażująco, niż inne w konkurencyjnej puli webinarów. To pomoże Ci zwiększyć liczbę rejestracji i frekwencję podczas samego wydarzenia.

Tworzenie i promowanie udanego webinaru.

Podczas gdy stworzenie unikalnego i angażującego webinaru będzie kluczowym krokiem, niezbędna będzie również odpowiednia taktyka promocji.

Po utworzeniu planu webinaru, który będzie informował odbiorców, umożliwiał im interakcję z Tobą i powiększał Twoją listę kontaktów - nie zapomnij go odpowiednio promować.

Promując swój webinar, pamiętaj aby zwrócić uwagę na aspekty, które wyróżnią Twoje wydarzenie - takie jak ankiety lub pytania i odpowiedzi. Ta przejrzystość pokaże odbiorcom dokładnie, czego mogą się spodziewać, i wyróżni Cię na tle konkurencji dzięki niejasnym promocjom na webinarach.