Gdybyś jutro zamknął z biznes, co by się stało? Kogo by to obchodziło? Na jaki problem nie trzeba by było szukać już rozwiązania? Jak duży wpływ miało by to na inne firmy?
Bez jasnej misji i wizji trudno jest rozważyć te pytania. Trudno jest też wskazać dokładnie dlaczego robisz to, co robisz oraz ocenić swoją wartość i miejsce, w którym Twoja firma pasuje do szerszego krajobrazu.
Jest tak, ponieważ Twoja misja i wizja odgrywają niezwykle istotną rolę w procesie planowania strategicznego - a przynajmniej powinny. Bez poczucia celu i kierunku, prawie niemożliwe jest przygotowanie się na przyszłość i określenie działań, jakie regularnie powinno się podejmować.
Co to jest deklaracja misji?
Pomyśl o swojej misji jako o narzędziu biznesowym - takim, które jest bezpośrednio powiązane z większym planem biznesowym i ma na celu zasygnalizowanie, dlaczego Twoja firma istnieje.
Twoja misja powinna być wystarczająco inspirująca, aby Twój zespół mógł znaleźć cel, ale także wystarczająco ukierunkowana, aby służyć jako filtr do podejmowania ważnych decyzji biznesowych. Ponadto deklaracja misji powinna obejmować produkt lub usługę, które dostarczasz, odbiorców, którym je dostarczasz, oraz problem, który rozwiązuje.
Brzmi jak sprowadzenie się do jednego stwierdzenia? W kolejnych rozdziałach podzielimy ten proces na możliwe do wykonania kroki, ale na razie przybliżmy ogólny temat tutaj:
Znajdowanie Twojego „dlaczego”
Simon Sinek, międzynarodowy autor napisał „Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania”, książkę o znajdowaniu i wykorzystywaniu inspiracji w naszej codziennej pracy. Książka ta szturmem podbiła świat biznesu i marketingu, zmieniając sposób myślenia oraz twierdząc:
„Istnieją tylko dwa sposoby wpływania na ludzkie zachowanie: możesz nim manipulować lub zainspirować go. Bardzo niewiele osób lub firm może jasno wyrazić, dlaczego robią to, co robią. DLACZEGO mam na myśli twój cel, przyczynę lub przekonanie - DLACZEGO twoja firma istnieje? DLACZEGO wstajesz z łóżka każdego ranka? I DLACZEGO ktokolwiek powinien się przejmować? Ludzie nie kupują CO robisz, oni kupują DLACZEGO to robisz - wyjaśnia Sinek w książce.
I stwierdza w punkt, że ustalenie, „dlaczego” coś robisz, ułatwia Tobie oraz tym, z którymi pracujesz, znalezienie satysfakcji. A kiedy zobaczysz wartość tego, co robisz lub oferujesz, Twoi klienci łatwiej zdecydują się na współpracę z Twoją firmą, nie traktując jej jako jeden commodity (kolejny towar czy usługę, z tej samej kategorii)
Co to jest deklaracja wizji?
Podczas gdy deklaracja misji jest zakorzeniona w działaniach podejmowanych przez firmę i jej uzasadnieniu, celem tej wizji jest wyjaśnienie idealnego stanu Twojej firmy w przyszłości. Celem wizji nie jest spędzenie godzin na dopracowywaniu szczegółowych planów dotyczących tego, jak zamierzasz osiągnąć następny etap w swojej działalności. Zamiast tego pomyśl o swojej wizji jako okazji do wykorzystania inspiracji, pasji i aspiracji w budowaniu długoterminowego biznesu.
Eksplorowanie przyszłości
Żyjemy w erze ciągłych zakłóceń, innowacji i niepewności wokół „tego, co będzie dalej”. Dzięki temu trudnemu klimatowi próba udoskonalenia prognoz dotyczących przyszłości firmy może być nieco zniechęcająca.
W przeszłości wyniki historyczne stanowiły silny punkt odniesienia w planowaniu długoterminowym. Jednak firmy odkrywają teraz, że aby zachować konkurencyjność, muszą skłaniać się w kierunku bardziej przewidującego myślenia, aby chronić się przed zmianami rynkowymi, w tym rosnącymi oczekiwaniami i ewolucją zachowań konsumentów.
Podczas opracowywania swojej wizji i planów na przyszłość niezwykle ważne jest, aby brać pod uwagę krajobraz ryzyka, staraj się jednak nie dopuścić, aby obawy dotyczące przyszłości ograniczały Twoją kreatywność. Ta część procesu ma być ekscytująca. To Twoja szansa, aby pomyśleć o transformacji i przyszłości.
Dlatego oprócz oceny ryzyka warto również zastanowić się, jak będzie wyglądał twój przyszły klient, o co się troszczy i o czym myśli. Chcesz sobie wyobrazić, jak twoja obecna historia będzie się rozwijać i dostosowywać. Chcesz zidentyfikować bieżące zależności i przewidzieć, w jaki sposób Twoje priorytety będą się zmieniać w czasie.
Dlaczego warto mieć deklaracje wizji i misji?
Zalety posiadania deklaracji misji
- Usprawnia podejmowanie decyzji
W większości biznesów, szybkość ma kluczowe znaczenie. Aby projekty mogły iść do przodu bez wąskiego gardła, przywództwo musi czuć się uprawnione i być w stanie podejmować setki decyzji - dużych i małych - z pewnością siebie. Dobrze zdefiniowana misja ułatwia podejmowanie decyzji na dużą skalę, zapewniając funkcjonalną podstawę do dokonania wyboru, który wspiera cele firmy.
Ponadto, jeśli Twoja firma jest wystarczająco duża, a zespół przywódczy ma możliwość delegowania decyzji, posiadanie deklaracji misji pokazuje im kierunek.
- Wzmacnia tożsamość marki
Tożsamość Twojej marki składa się z kilku różnych strategicznych elementów, które wszystkie wiążą się z tym, co robisz, dlaczego to robisz i jak to robisz inaczej niż wszyscy inni. Innymi słowy, twoja marka to znacznie więcej niż tylko logo i kolorystyka, którą stosujesz na swojej stronie.
Nowoczesne firmy i silne marki wymaga, przekazują (i wypełniają) daną obietnicę oraz emocje, które chcą odczuć twoi klienci i pracownicy, kiedy myślą o tobie.
- Wprowadza ...
Powiedzmy, że myślisz o zakupach z grupą przyjaciół. Rozmawiasz o swoich planach za pomocą chatu i macie już ustalony czas i miejsce spotkania przed wyruszeniem. Dzięki zabezpieczonym planom czujesz się całkiem dobrze. Masz na oku tą świetną ofertę na toster i bez niej nie wrócisz do domu. Spotykasz się ze znajomymi w sklepie, ale już po chwili okazuje się, że by dowiedzieć się, że macie zupełnie inne oczekiwania wobec tych wspólnych zakupów.
Gdyby, oprócz planowania czasu i miejsca spotkania, zastanowić się również, dlaczego idziesz na zakupy i co wszyscy chcą kupić - gdybyście wszyscy trochę więcej mówili o swoim celu i oczekiwaniach - moglibyście zaplanować lepszą strategię zakupów, prawda? Podobnie jak w podanym przykładzie, posiadanie zorganizowanej, celowo dostosowanej strategii biznesowej ułatwia osiągnięcie tego, co najlepsze dla całego biznesu, przy jednoczesnym dążeniu do zaspokojenia indywidualnych potrzeb.
Korzyści z posiadania deklaracji wizji
- Służy jako ramy oceny możliwości
W sytuacjach, w których koszt alternatywny może radykalnie zmienić ścieżkę, którą wytyczyłeś dla swojej firmy, jasna wizja, do której możesz się zwrócić, może być niezwykle pomocna. Służy jako punkt centralny na przyszłość. Twoje oświadczenie dotyczące wizji może pomóc ci przeanalizować zalety i wady pojawiających się okazji, abyś mógł określić najlepszy sposób działania.
Załóżmy na przykład, że większa firma zwraca się do ciebie z pytaniem o potencjał przejęcia. To ogromna szansa - ale jaki będzie wynik? Czy będziesz musiał się przeprowadzić? Czy będziesz zmuszony zwolnić pracowników? Czy ten wynik będzie odzwierciedlał długoterminowy plan, który miałeś dla firmy?
- Jest inspirująca
Inspirująca deklaracja wizji powinna określać jasny kierunek i priorytety organizacji, jednocześnie stanowiąc wyzwanie dla wszystkich członków zespołu, aby wspólnie wzrastali. Ludzie chcą wywrzeć wpływ. Chcą wiedzieć, że praca, którą wykonują, przyczynia się do czegoś większego - czegoś znaczącego. Według globalnej ankiety przeprowadzonej przez LinkedIn na temat celu w pracy: 74% kandydatów ujawniło, że chce pracy, w której czuje, że ich praca ma znaczenie.
Aby pozostać konkurencyjnym, zachować najlepsze talenty i zbudować silny zespół, ważne jest, aby Twoja firma zdefiniowała wizję, która ilustruje Twój większy cel i plan. Daje to ludziom coś, na czym można złapać i zakorzenić swoją pracę.
- Pomaga pracownikom przewidzieć przyszłość w firmie
Gdybyś zapytał swoich pracowników, jak wygląda ich przyszłość w Twojej firmie, czy wiedzieliby? Co by powiedzieli? Bez jasnego biznesplanu na przyszłość pracownicy często mają trudności z wyobrażeniem sobie, że pozostają namiętni i wystarczająco zmotywowani, by pozostać przy sobie. A kiedy ta niepewność zacznie się kumulować, może wykoleić wszystko.
Jak stworzyć deklarację misji?
- Zadaj sobie pytanie: dlaczego robisz to, co robisz?
Czy znasz „dlaczego” swojej firmy? Kiedy wracamy do pracy Simona Sinka (wspomnianego powyżej), określenie, dlaczego robisz to, co robisz, jest często najbardziej pouczającym aspektem tego ćwiczenia z misji. I nalega, aby firmy zaczęły tutaj, zanim definiują „jak” i „co”. Sinek wyjaśnia, że dzieje się tak dlatego, że „ludzie nie kupują tego, co robisz. Kupują, dlaczego to robisz. To naprawdę potężna koncepcja. Jeśli sprawisz, że ludzie uwierzą w twoje „dlaczego” w taki sposób, w jaki postępujesz, szybko przeobrażą się z klientów lub potencjalnych klientów w ewangelistów, którzy podzielają twoje wartości i przekonania.
- Zadaj sobie pytanie: jak robisz to, co robisz?
Po dokładnym ustaleniu, dlaczego robisz to, co robisz, Twoim następnym zadaniem jest ustalenie, w jaki sposób to robisz. Odpowiadając na to pytanie, będziesz mógł również dowiedzieć się, w jaki sposób podejście do dostarczenia rozwiązania różni się od sposobu, w jaki konkurenci podchodzą do tego samego lub podobnego problemu.
Na przykład możesz zajmować się obsługą klienta. W tym miejscu „co” stojące za twoją pracą pomoże klientom znaleźć rozwiązania ich problemów, jednak „jak” kryje się za tym, co robisz, może przybierać różne formy. Możesz na przykład:
- Oferować czat na żywo przez całą dobę, 7 dni w tygodniu, aby zaspokoić potrzeby klientów, gdy jest to dla nich wygodne.
- Przydzielić dedykowanych przedstawicieli klientom o wysokiej wartości, aby zapewnić interakcje wysokiej jakości.
- Oferować dodatkową komunikację e-mail w celu rozwiązywania problemów klientów.
- Uruchomić linię pomocy technicznej, aby odpowiadać na połączenia przychodzące od klientów.
- Przeprowadzaj proaktywne działania informacyjne, aby zapewnić klientom maksymalne wykorzystanie Twojego produktu lub usługi.
Zwróć uwagę na różnorodność? Dlatego sugerujemy, abyś poświęcił trochę czasu na udzielenie odpowiedzi na to pytanie. Strategiczne myślenie o swoim podejściu jest czymś, co wiele firm nie robi wystarczająco, dlatego często występują luki lub obszary wymagające poprawy.
- Zadaj sobie pytanie: co robisz dla swoich klientów?
Istnieją firmy, które rozwiązują problemy i spełniają wymagania - niezależnie od tego, czy oznacza to dostarczenie oprogramowania w celu uproszczenia listy płac, pompy gazu do tankowania samochodu, piekarni zaspokajającej łakomstwo… lista jest długa. Niektóre firmy rozwiązują duże, złożone problemy, które mogą zmienić świat, podczas gdy inne oferują usługi, które nadają się dla niewielkiej części mniejszego rynku niszowego. Niezależnie od tego, czym zajmuje się Twoja firma, ważne jest, abyś wiedział, jak ją wyrazić w jasny i zwięzły sposób. Dobrą zasadą tutaj jest próba przybicia do góry windy dla Twojej firmy. Wyobraź sobie, że jesteś w odcinku serialu telewizyjnego Shark Tank o tematyce biznesowej i musisz skierować swój biznes do grupy inwestorów z niskim progiem puchu, niepewności i nieprzygotowania. Jak poszedłbyś na podsumowanie swojej działalności w tym otoczeniu? Jakie aspekty tego, co robisz, możesz sobie pozwolić na pominięcie? Celuj w uderzenie i bądź prosty.
Jak stworzyć deklarację wizji?
- Wejdź w myślenie o przyszłości
Podczas gdy poruszaliśmy tę kwestię krótko na początku tego przewodnika, można powiedzieć coś więcej o znaczeniu wybiegania w przyszłość i wybiegania w przyszłość w odniesieniu do ustawiania wizji. Być może najciekawsze w ustalaniu wizji przyszłości firmy jest to, że pozwala ona zdefiniować i zaplanować gry, które poprowadzą Cię do bycia firmą, którą chcesz być - firmą, którą Ty i inni, chcesz pracować. dla. Nie oznacza to, że Twoja firma nie jest wystarczająco dobra lub nie działa. Zamiast tego ta część procesu planowania zmusza do myślenia o tym, co zamierzasz zrobić, gdy rzeczy, które działają dzisiaj, przestaną działać. Lub, jeśli będą kontynuować pracę i ostatecznie zaczną działać lepiej, jak będzie wyglądał wynik tych postępów.
Ten proces obejmuje zadawanie pytań takich jak:
- Jakie rodzaje produktów lub usług mogą zakłócić nasze działanie na rynku?
- Jakiego rodzaju rosnących bólów doświadczymy, jeśli zwiększymy skalę firmy?
- Ile dodatkowych zasobów możemy oczekiwać, aby dotrzeć tam, gdzie chcemy iść?
- Dlaczego ta wizja jest najlepszym rezultatem? Kto korzysta? W jaki sposób?
- Określ swoje cele SMART
Jeśli chodzi o identyfikację długoterminowych celów biznesowych, pomocne jest rozpoczęcie od ram ustalania celów. Zalecamy stosowanie podejścia SMART:
Takie podejście zmusza Cię do oparcia swoich celów na rzeczywistości, zapewniając jednocześnie elastyczność, dzięki której możesz osiągnąć więcej.
- Edytuj i poprawiaj
Kiedy marzysz o przyszłości, idealnym stanie twojej firmy, lista aspiracji do śnieżki jest łatwa. To dobra rzecz - oznacza to, że naprawdę inwestujesz w przeniesienie swojego biznesu na nowy poziom. Jednak aby twoja wizja była zarówno wykonalna, jak i wpływowa, ważne jest, aby dokładnie ją udoskonalić w oparciu o priorytety i opinie. Wytnij cele, które według ciebie nie są właściwie ustawione w ciągu najbliższych 5–10 lat, i zachowaj je na potrzeby korekty wizji. Piękno twojego oświadczenia o wizji polega na tym, że może on i powinien stale ewoluować, gdy zaczniesz robić postępy.