#BrandFuel - blog o inbound marketingu

Jak stworzyć plan marketingowy na 2020?

Autor: Marzena Mojsiewicz | 16 grudnia 2019

Nowy rok jest tuż za rogiem, a dla marketerów oznacza to jedno – czas na planowanie.

Twoja firma potrzebuje planu marketingowego, ponieważ bez tego wysiłki marketingowe nie przyniosą wiele korzyści. Dlaczego warto spisać plan marketingowy przed rozpoczęciem Nowego Roku? Przede wszystkim dlatego, że proces tworzenia planu marketingowego pomaga lepiej zrozumieć grupę docelową, dowiedzieć się, jak lepiej pozycjonować markę oraz wyznaczyć mierzalne cele, nad którymi można pracować.

Na szczęście stworzenie planu marketingowego nie jest aż takie trudne. Poniżej przygotowałam 5 wskazówek, które (jeśli będziesz postępować zgodnie z nimi) pomogą Ci napisać plan marketingowy, dzięki którym określisz skuteczne i rentowne działania marketingowe w 2020 roku.

1. Określ swoje cele.

Zanim zrobisz cokolwiek innego, usiądź i wypisz swoje cele marketingowe na 2020 rok. Cele te mogą obejmować zwiększanie świadomości marki, poszerzenie grona odbiorców po zwiększenie ilości leadów oraz wzrost sprzedaży.
Kiedy już spiszesz swoje cele – spraw, by każdy z nich był wykonalny i mierzalny, dodając termin jego wykonania (np. W skali kwartalnej) oraz sposób mierzenia realizacji tego celu.
Jakie mierniki zastosować dla poszczególnych celów, sprawdź tutaj.

Wyznaczanie celów jest ważnym pierwszym krokiem, ponieważ pomaga rzutować długoterminową wizję. Wszystkie twoje cele powinny odpowiedzieć na pytanie: gdzie chcę, aby moja firma była pod koniec 2020 roku? Pozostałe kroki w planie marketingowym pomogą Ci je zrealizować.

2. Zidentyfikuj docelowych odbiorców.

Po utworzeniu listy celów zagłęb się w swoją grupę docelową. Ile oni mają lat? Jakiej płci? Gdzie oni żyją? Oprócz tych podstawowych danych demograficznych pomocne jest omówienie psychografii – w jaki sposób konsumenci są klasyfikowani według ich cech psychologicznych. Psychografia obejmuje hobby i zainteresowania oraz postawy i opinie.

Prawdopodobnie znasz już podstawy swojej grupy docelowej, ale to dobry moment na głębsze zanurzenie. Skorzystaj z narzędzi takich jak Facebook Audience Insights, które

Gdy już będziesz mieć te dane pod ręką, trzymaj się ich; powrócisz do tego później, przygotowując swój plan marketingowy.

3. Znaj swój produkt / usługę w 100%!

Wydaje się to oczywiste, ale zdziwisz się liczbą pracowników firm, które nie rozumieją wystarczająco dobrze, co sprzedają. Jaki problem rozwiązuje Twój produkt lub usługa? Dla kogo jest najlepszy? Czy ma jakieś minusy i jak można pokazać te minusy w bardziej pozytywnym świetle? Pomyśl o swoich doświadczeniach z obecnymi i byłymi klientami, ich opinie oraz sugestie, aby spojrzeć na to co oferujesz ich oczyma. Mówiąc najprościej, pełna wiedza o produktach/usługach zapewnia większą sprzedaż, dlatego uwzględnij systematyczne badanie i zbieranie opinii do swojego planu marketingowego 2020.

4. Marketing-mix na 2020

Istnieją setki kanałów komunikacji marketingowej – online i offline. W przypadku małych firm najlepiej skoncentrować się na kilku kanałach zamiast próbować być obecnym na wszystkich. Warto wybrać dwa przewodnie kanały oraz opracować do nich odpowiednie taktyki ( odnośnie kreacji, contentu, kampanii reklamowych, budżetów)
Moja propozycja kanałów na 2020 poniżej.

  • B2B
    - LinkedIn
    - Facebook
    - E-mail marketing – permission marketing
    - PPC
  • B2C
    - Instagram
    - Conversational marketing (Messenger, Chatbots)
    Facebook
    E-mail marketing (mobile e-mail)

W zależności od wieku odbiorców w segmencie B2C można również uwzględnić rosnący w popularność TikTok (artykuł o tym niebawem na naszym blog).

Zastanów się, jakie kanały marketingu najlepiej pasują do Twojej firmy, jaki przekaz (i w jakiej formie najczęściej prowadzisz) oraz jaka komunikacja najlepiej trafia do odbiorców Twoich produktów i usług. Na przykład, jeśli twoja grupa docelowa ma mniej niż 35 lat – Instagram to świetna platforma mediów społecznościowych, na której można się skupić. A może masz już zbudowaną listę adresów e-mail – w takim przypadku e-mail marketing (najlepiej zautomatyzowany) może być dla Ciebie przepustką. Wybierz podstawowe kanały marketingowe, na których skupisz się w 2020 r.

5. Stwórz kalendarz.

Wyznacz harmonogram dokładnie tego, co zamierzasz zrobić – na przykład publikuj posty w mediach społecznościowych trzy razy w tygodniu, pisz nowy artykuł na blogu raz w tygodniu lub wysyłaj dwa e-maile co tydzień. Opracowanie harmonogramu ustalonego przed 2020 r. pomoże Ci poczuć się przygotowanym, dzięki czemu możesz wskoczyć obiema stopami i zacząć robić to, co musisz zrobić, aby zbudować swój biznes.

6. Po prostu zrób to.

Stworzenie planu jest dobre, ale musisz faktycznie zrealizować swój plan marketingowy. Tak, plan marketingowy jest ważny, nie jestem jednak zwolenniczką tzw. “planu dla planu”, czyli poświęcania bardzo dużej ilości czasu i energii na zagłębianie się w drobne szczegóły oraz ich dopracowywanie. Warto zastosować tutaj metodykę Agile, zachować zdrowy balans w nakładzie czasu i energii poświęconych na planowanie oraz rozpoznać, kiedy stworzenie planu uznać za zakończone i rozpocząć realizację (oraz weryfikację). Działając W ten sposób zyskasz więcej działalności dla swojej marki w 2020 roku.