Triki na Instagramie 2021, które wzmocnią Twoją strategię marketingową
Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę na Instagramie, czy jesteś już doświadczonym „instagramerem”, poznanie kilku hacków, które rządzą algorytmami Instagrama, może zarówno urozmaicić Twoje posty, jak i zaoszczędzić czas, potrzebny na zbudowanie grona odbiorców.
Budowanie grona odbiorców ma kluczowe znaczenie dla rozwoju Twojej firmy. Inspirowanie, budowanie zaufania i prezentowanie marki, z pomocą kilku trików, może znacznie przyspieszyć Twój globalny sukces. Ale jak to zrobić, zwłaszcza jeśli nie masz dużo czasu na zgłębianie wszystkich tajemnic, które kryje Instagram? Poniżej prezentujemy kilka przydatnych wskazówek i hacków, dzięki którym uda Ci się w prosty sposób zwiększyć liczbę odbiorców.
Konstruuj przemyślane posty
Planujesz napisać długi tekst do swojego posta? Pamiętaj o kilku zasadach. Najpierw wyświetlanych jest tylko 125 znaków, zaś maksymalnie możesz użyć ich 2200. Jeśli Twoi odbiorcy uznają początek za atrakcyjny lub wystarczająco inspirujący, klikną „Więcej”, aby kontynuować czytanie. Dlatego jako autor treści na Instagramie powinieneś przyciągnąć uwagę w pierwszych 125 znakach.
Po drugie, pisząc długi wpis, zostaw trochę miejsca w bloku treści. Nie pisz wielu zdań bez wstawiania pustych wierszy. Zbyt dużo tekstu jest niezwykle nudne dla oka, niezależnie od tego, jak interesujące są słowa.
Dodatkowo dodając opis lokalizacji do Twojego zdjęcia, zaangażowanie obserwatorów wg badań Sprout Social może się zwiększyć nawet o 79%.
Dodaj emotikony do swojego profilu i postów
Według Quintly dodawanie emotikon w treści posta może zwiększyć ilość interakcji na Instagramie do ok. 48%. Badania wykazały, że patrząc na uśmiechniętą twarz w Internecie, stymulujemy te same części mózgu, jak wtedy, gdy patrzymy na ludzką twarz w realu, co dowodzi, że emotikony faktycznie wpływają na ludzkie odczucia.
Używaj różnych czcionek
Niezależnie od tego, czy piszesz krótki czy długi wpis, użycie różnych czcionek może być sztuczką przyciągającą uwagę do twoich postów. Urozmaicaj swój tekst, używając pogrubienia, kursywy lub stylizowanych czcionek. Jest to szczególnie przydatne, gdy chcesz zwrócić uwagę na określone słowo lub frazę w opisie. Podczas gdy Instagram zaprezentował nowe czcionki dla Stories w 2020 r., tak nadal potrzebne są dodatkowe narzędzia dla urozmaicenia treści zwykłego posta. Możesz skorzystać z darmowych generatorów na stronach: yaytext.com, boldtext.io lub igfonts.io.
Używaj przemyślanych hasztagów
Instagram pozwala na umieszczenie maksymalnie 30 hashtagów, ale bardziej elegancko prezentować się będzie ok. 10-20. Naszym zdaniem lepiej jest postawić na ich jakość, a nie ilość. Tym bardziej, że dodając odpowiednie hashtagi, które związane są tylko z zawartością twojego profilu, algorytm Instagrama lepiej dopasuje Cię w Twoim środowisku i stworzysz dzięki temu bardziej zaangażowaną społeczność. Jeśli dodajesz ogólne hashtagi (np. #kot) to znajdziesz się na głównej tablicy na bardzo krótko i mało osób zdąży Cię zauważyć. Dodając zaś mniej popularne hashtagi, bardziej oryginalne (np. #kotszczecin) to zwiększasz szansę na to, że Twój post będzie dłużej wyświetlany i dotrze do większej grupy użytkowników, a co za tym idzie, zdobędzie więcej polubień. Publikując posty zmieniaj co jakiś czas zestawy hashtagów. Korzystając cały czas z tych samych zestawów, algorytm Instagrama może uznać Cię za profil rozsyłający spam. Warto też to robić choćby ze względu na późniejszą ich analizę w statystykach Insight, gdzie możesz sprawdzić, które są najskuteczniejsze.
Dodaj tekst alternatywny
Tekst alternatywny do obrazów, to nowa funkcja Instagrama, która zwiększa możliwości wyszukiwania, już nie tylko poprzez zwykłe hashtagi. Technologia odczytu i interpretacji zawartości obrazu na Instagramie ciągle nie jest w pełni wiarygodna. Opisy, nazywane „tekstem alternatywnym”, mają pomóc algorytmom Instagram zrozumieć o czym jest zdjęcie i zwiększą prawdopodobieństwo, że pojawi się ono w powiązanych wyszukiwaniach.
Profil biznesowy
Chcąc prowadzić Instagram dla marki, przełącz się koniecznie na profil biznesowy. Dzięki temu będziesz mieć pełny dostęp do statystyk aktywności Twoich obserwatorów. Instagram zbiera wiele danych, które czekają, aż wykorzystasz je do podejmowania decyzji dotyczących swojej marki. Możesz zobaczyć opcje takie jak „zaangażowanie” lub zasięgi i sprawdzić, jakie treści rezonują z publicznością.
Wykorzystaj w pełni sekcję bio
Wpisując tu odpowiednie słowa kluczowe, opisujące Twój profil, będziesz znacznie lepiej wyszukiwany przez algorytm aplikacji oraz przez samych jej użytkowników. Ponadto Instagram może pomóc w zwiększeniu liczby odwiedzin Twojej witryny internetowej, dzięki możliwości umieszczenia jednego, klikalnego linka w Twojej sekcji bio. Zmaksymalizuj potencjał swojego linku dzięki specjalnym ofertom i promocjom, aby zachęcić obserwatorów do klikania. Możesz również połączyć wezwanie do działania (CTA) ze swoim adresem URL w nakładce tekstowej na dowolnych zdjęciach lub filmach.
Selekcjonuj obserwowane profile i hashtagi
Postaraj się obserwować tylko takie profile i hashtagi, które są powiązane w jakiś sposób z Twoją grupą docelową. Czyli jeśli działasz np. w branży gastronomicznej, to klikaj i obserwuj profile z nią związane, a nie przykładowo z branży fitness czy modową. Algorytmy Instagrama wyłapią Twoje niezdecydowanie co do tematyki profilu i utrudnią Ci budowę własnej, zaangażowanej społeczności.
Zachęć do przesłania prywatnych wiadomości i komentowania
Piszą post czy publikują Stories, staraj się zachęcić w nich to przesyłania prywatnych wiadomości. Algorytm Instagrama zauważy większą i bardziej zaangażowaną aktywność na Twoim koncie i podwyższy Ci ogólny ranking Twojego profilu. Podobnie sprawa się ma, jeśli chodzi o komentarze. Niestety, wiele osób nie poświęca czasu, aby odpowiedzieć swoim obserwatorom w sekcji komentarzy w każdym poście. Komentowanie pomaga zwiększyć zaangażowanie na Twoim koncie. Odpowiadanie na komentarze użytkowników, zawierające cenne rady, również tworzy z nimi autentyczne relacje. Z kolei, gdy Instagram zauważa wzrost zaangażowania, częściej udostępnia konto, chcąc aby użytkownicy pozostali na platformie przez dłuższy czas. Kiedy użytkownicy pozostają na Instagramie dłużej, stają się bardziej opłacalni, ponieważ platforma może zwiększyć przychody z reklam.
Publikuj w Instagram Stories
Użytkownicy Instagrama pokochali możliwość dodawania i oglądania relacji, szacuje się, że każdego dnia 300 milionów osób korzysta z Instagram Stories. Dostrzegli to także przedsiębiorcy, dlatego jedna trzecia najczęściej oglądanych relacji na Instagramie pochodzi od firm. Hashtagi, które można umieszczać w Instagram Stories są odczytywane przez algorytmy Instagrama. Warto więc zwiększyć zasięg posta dodając do niego właściwie dobrany hashtag.
Dodawaj posty systematycznie o właściwych porach
Zadbaj o systematyczne publikowanie swoich postów. Często z braku czasu nie jest to łatwe, ale algorytm Instagrama zapewne polubi Twoją konsekwencję i powoli będzie podwyższał Twoje wyniki. Ważna jest też odpowiednia pora publikacji. Nie ma jednak uniwersalnej metody jaką można tu dobrać, aby wytypować właściwe godziny, a wynika to z różnych potrzeb użytkowników. Przykładowo inne pory będą odpowiednie dla publikacji postów np. restauracyjnych, a inne dla modowych. Najlepiej sugerować się analizą swoich własnych, zebranych w Insights danych, dzięki którym można sprawdzić aktywność naszej społeczności i na ich podstawie wyciągać wnioski.
Stosuj ruchome obrazy
Zdecydowanie więcej osób zwraca uwagę i ogląda ruchome obrazy, czyli np. filmy wideo, ale także i proste grafiki animowane. Dłuższy czas użytkownika spędzony nad postem w sprytny sposób wychwyci algorytm Instagrama i automatycznie wyżej oceni jego wartość.
Uruchom konkurs na Instagramie
Prezenty na Instagramie to świetny sposób na wywołanie treści generowanych przez użytkowników i wykorzystanie obecnych obserwujących do szerzenia świadomości marki. Warto więc skorzystać ze strategii zapętlenia rozdawania, w której współpracujesz z innymi wpływowymi osobami (influencerami), które oferują nagrodę. To z kolei pomoże konkursowi stać się bardziej viralowym, jednocześnie zmniejszając koszty prowadzenia konkursów.
Wdrażając te wskazówki i hacki do treści na Instagramie, możesz łatwo zwiększyć zaangażowanie na Twoim profilu, jednocześnie pokazując więcej osobowości marki na platformie. Nie wszystkie z nich będą odpowiednią opcją dla Twojej marki lub odbiorców, ale ważne jest, aby je przetestować i śledzić ich wyniki, a to z kolei pozwoli na tworzenie jak najlepszych relacji z odbiorcami.