Platforma HubSpot CRM jest rozbudowanym narzędziem, składającym się z wielu modułów (hubów), narzędzi oraz oraz które można w pełni przystosować do procesów w Twojej firmie.
HubSpot w odróżnieniu od wielu obecnych na rynku CRM nie jest monolitem, do którego to ty masz dopasować procesy czy dane.
Oczywiście kupując HubSpot dostajesz wersję "out-of-the-box", jednak przy wdrożeniu i późniejszej adaptacji Platformy CRM przez Twój zespół to diabeł tkwi w szczegółach, czyli w dostosowaniu go pod istniejące (lub budowane) w firmie procesy, obecnie posiadane zestawy danych czy integracje z innymi narzędziami.
HubSpot CRM pozwala na dedykowane dopasowanie do Twojej firmy za pomocą niestandardowych właściwości (we wszystkich planach) oraz custom objects (w planie Enterprise).
Proces wdrożenia Platformy CRM to szereg etapów i działań, które dążą do przygotowania systemu HubSpot dostosowanego do wymagań Klienta. Przyglądając się poszczególnym fazom projektu, dochodzimy do wniosku, że krytycznym czynnikiem, w dużej mierze warunkującym powodzenie wdrożenia systemu CRM jest analiza przedwdrożeniowa.
Analiza przedwdrożeniowa, której jednym z efektów jest zmapowanie istniejących danych i procesów, to szereg działań podejmowanych na etapie przygotowania planu wdrożenia. Ich głównym celem jest przełożenie założeń biznesowych na założenia technologiczne. Można więc powiedzieć, że jest to określenie specyfikacji wszystkich prac, które należy wykonać, by z powodzeniem wdrożyć i dostosować dany produkt.
Wdrożenie oraz dostosowanie Platformy HubSpot CRM, powinno być poprzedzone etapem analizy.
Niestety wielu przedsiębiorców, jak również innych dostawców, nie docenia znaczenia analizy przedwdrożeniowej, traktując ją jako dodatkowy, zbędny koszt.
Błędne postrzeganie analizy czy to z jednej, czy drugiej strony prowadzi do pojawienia się wielu problemów na etapie prac wdrożeniowych i integracyjnych.
Wyobraźmy sobie przykładową sytuację: Firma znajduje zatem Partnera HubSpot specjalizującego się we wdrożeniach HubSpot CRM oraz marketing automation i wysyła zapytanie ofertowe, w którym krótko i zwięźle informuje o swoich potrzebach, np. chcemy aby pola w CRM wyliczały marżowość naszych usług (+ parę innych ogólnych oczekiwań) i prosi o przesłanie oferty na wdrożenie. W tym momencie pojawia się pytanie jak ma wyglądać taka oferta, skoro w zapytaniu przesłano jedynie szczątkowe i bardzo ogólne informacje?
Posłużę się tu dość prostym porównaniem – jeśli planowałbyś budowę domu jednorodzinnego, czy również zwróciłbyś się do dewelopera z zapytaniem o koszt budowy, podając jedynie metraż nowego domu i ilość pomieszczeń jakie mają się w nim znaleźć? Domyślam się, że nie...
Jednak przedstawiona powyżej sytuacja bardzo często występuje na rynku wdrożeń oprogramowania IT. Napływające zapytania ofertowe są niejednoznaczne i bardzo ciężko jest określić zakres prac projektu, a tym samym budżet czy harmonogram.
Jak zatem tworzone są wyceny wdrożeń oraz integracji? Możliwości są 3.
Która sytuacja jest najbardziej korzystna? Nie trudno domyślić się, że idealnym rozwiązaniem zarówno od strony Klienta, jak i partnera wdrażającego oprogramowanie, jest wariant trzeci. Tylko w tym przypadku Klient może bowiem w pełni świadomie podjąć decyzję o nawiązaniu (lub nie) współpracy z daną firmą.
Analiza przedwdrożeniowa daje Ci możliwość kontroli nad projektem wdrożeniowym oraz zapobiega występowaniu wielu problemów na etapie realizacji. Dzięki niej dostawca wie dokładnie, czego jako Klient oczekujesz i jak te wymagania spełnić. Z drugiej strony Ty ma pewność, że Platforma która zostanie wdrożona jest dopasowany do Twoich procesów, odpowiednie dane są zmigrowane oraz są zaplanowane odpowiednie integracje (jeśli są wymagane) - czyli mówiąc dokładnie platforma CRM będzie taka jakiego potrzebuje i na jakiej będą pracować członkowie Twoich zespołów.
Niejednokrotnie Klient wysyłając zapytanie ofertowe o wdrożenie Platformy HubSpot CRM, nie zna jej zaplecza oraz możliwości, jakie ona daje. Z drugiej strony Partner nie zna istniejących procesów w Twojej firmie. A rozwiązań wdrożeniowych konkretnych sytuacji może być kilka.
Nieuświadomienie realnych potrzeb oraz procesów przed przystąpieniem do jego wdrożenia skutkuje pojawianiem się w późniejszym etapie nowych potrzeb bądź też wielu istotnych zmian. To wszystko generuje dodatkowe koszty oraz wydłuża czas realizacji.
Załóżmy zatem, że bohater naszej historii spotkał się z drugą z przedstawionych możliwości – dostawca został wybrany. Rozpoczęły się zatem prace nad wdrożeniem Platformy HubSpot CRM. Rozpoczeły się prace nad wdrożeniem i dostosowaniem Platformy CRM. W pewnym momencie, Klient doszedł do wniosku, że niektóre dane chce przesyłać dwukierunkowo do systemu ERP obecnie działającego w firmie.
Gdyby takie informacje i analiza integracji danych i procesów, została ustalona przed rozpoczęciem prac - nie byłoby większego problemu. Zostałaby by wykonana analiza możliwości integracji po API, zmapowane procesy, cele i potrzeby oraz estymowany zakres prac i ustalony harmonogram.
Jeśli nie zostały wcześniej zbadane potrzeby i realne możliwości integracji czy dopasowania do konkretnych procesów, jak będzie się to przekładało na zaplanowany budżet oraz harmonogram wdrożenia? Dostawca planując pewne etapy i nie będąc świadomy dalszej integracji i jej złożoności - może w danym czasie nie dysponować zasobami potrzebnymi do wykonania zadania. Dochodzi również kwestia analizy, czy taka integracja będzie w ogóle możliwa (na przykład jeśli rozwiązanie ERP jest on-premise). Tak właśnie rodzą się problemy, które z każdą tego typu zmianą mogą narastać - a których można było uniknąć.
Oczywiście analiza przedwdrożeniowa nie sprawia, że takie sytuacje w ogóle nie wystąpią. Z całą pewnością jednak można powiedzieć, że znaczna część tego typu problemów zostanie przewidziana i zaplanowane zostaną rozwiązania z wyprzedzeniem.
W dokumencie opisującym analizę znajdują się wszystkie najważniejsze elementy projektu: zmapowane procesy sprzedaży, customizacje danych i pól CRM, plan integracji, dlatego też dużo łatwiej kontrolować koszty. Im mniej niewiadomych tym dokładniejsza wycena. Co ważne, jest to wdrożenia produktu dokładnie takiego jaki wspólnie obie strony ustaliły, że Klient chce otrzymać. I mimo, iż sama analiza jest dodatkowo płatna, w praktyce przynosi wymierne oszczędności.
Korzyści analizy przedwdrożeniowej dla wykonawcy:
Kluczowym elementem są wywiady z zespołami Klienta, podczas których szczegółowo określane są oczekiwania oraz wymagania względem dopasowania Platformy CRM do istniejących procesów (bądź warsztaty i konsultacje celem wybudowania skutecznych i zoptymalizowanych procesów), plan migracji danych oraz integracji.
Analizę przedwdrożeniową można podzielić na 2 obszary przygotowań, które obejmują analizę biznesową oraz specyfikację wymagań.
Analiza biznesowa to określanie poszczególnych występujących w firmie procesów biznesowych (procesu sprzedaży, procesów i zasobów marketingowych, procesu obsługi klienta, zasobów bazy wiedzy, etc).
Jasne wskazanie takich obszarów już na samym początku wdrożenia jest bardzo pomocne, gdyż pozwala na dopasowanie odpowiednich modułów Platformy HubSpot CRM, określić migrację danych oraz integracje. Jest to ważny etap przede wszystkim dlatego, że pozwala „zaglądnąć” do wnętrza firmy, poznać sposób jej funkcjonowania oraz dojść do porozumienia co i jak należy zmienić. Etap ten równocześnie pozwala wykryć aspekty, które mogą zostać zoptymalizowane i zautomatyzowane.
Tego typu analiza sprowadza się zatem do tworzenia schematów procesów biznesowych występujących w przedsiębiorstwie umożliwiające ich czytelne przedstawienie.
Analiza biznesowa pozwala uzyskać odpowiedź m.in. na pytanie takie jak:
Kolejnym obszarem działań analizy przedwdrożeniowej jest specyfikacja wymagań. Ta część jest przedstawieniem koncepcji wdrożenia, stanowi kompletny opis całości dostosowań Platformy CRM, plan migracji danych oraz integracji. Uwzględnia ona wymagania funkcjonalne, czyli zdefiniowanie i opisanie wszystkich dostosowań Platformy HubSpot CRM, projekt migracji danych i zaplanować jej przebieg oraz otoczenia systemowego oraz integracji, np. z systemami ERP, systemami płatności,
Tak przeprowadzona analiza przedwdrożeniowa daje partnerowi wdrożeniowemu Platformy HubSpot szczegółową wiedzę na temat wszystkich związanych z wdrożeniem, migracją i dopasowaniem prac. Na tej postawie możliwe jest już dokładne opracowanie budżetu oraz harmonogramu projektu.
Podsumowując efektem analizy przedwdrożeniowej jest:
Wszystko to w formie zrozumiałej dla obu stron – Klienta i wykonawcy.
Czy możliwa jest realizacja projektu bez analizy przedwdrożeniowej?
Obecny rynek udowadnia, że tak jest to możliwe, ale… Właśnie, jest pewne „ale”, a mianowicie jest nim RYZYKO, które rośnie wraz z zakresem projektu.
Można powiedzieć, że przy dużych, skomplikowanych projektach koniecznością i standardem jest przeprowadzanie analizy przedwdrożeniowej. Przy prostszych projektach może wystarczyć ekspercki konsulting przedwdrożeniowy oraz dobra komunikacja i współpraca między firmami.
Analiza przedwdrożeniowa jest swego rodzaju gwarancją i jest niezwykle istotna podczas realizacji wdrożeń systemów IT oraz Platformy HubSpot CRM. Nie jest to usługa darmowa, jednak korzyści jakie przynosi znacznie przewyższają jej koszty, co więcej przekładają się one na realne oszczędności.
Chcesz wdrożyć Platformę HubSpot CRM w swojej firmie? Sprawdź jak wygląda nasz proces wdrożenia HubSpot oraz migracji i integracji i skontaktuj się z nami, aby zaplanować i przeprowadzić skuteczne wdrożenie.