#BrandFuel - blog o inbound marketingu

Facebook Ad Library - jak podejrzeć reklamy konkurencji na Facebook?

Autor: Marzena Mojsiewicz | 5 kwietnia 2021

Biblioteka reklam (Facebook Ad Library) to miejsce, które umożliwia Ci sprawdzenie reklam konkurencji. W tym wpisie dowiesz się jak to zrobić krok po kroku oraz jak możesz wykorzystać tę wiedzę.

Biblioteka reklam - miejsce w którym możesz podejrzeć reklamy

Do niedawna reklamy danej firmy czy marki można było zobaczyć na jej profilu. Obecnie wszystkie reklamy możesz sprawdzić, wchodząc Facebook Ad Library.

Aby sprawdzić reklamy z danej strony na Facebook, wystarczy znaleźć ją, wpisując jej nazwę w wyszukiwarkę. Warto wcześniej przygotować sobie listę (oraz linki - dla potwierdzenia) profili konkurencji, które chcemy sprawdzić.

Po wpisaniu w wyszukiwarkę i zaznaczeniu "wszystkie reklamy" (bardzo ważne, ponieważ inaczej najprawdopodobniej nie otrzymasz żadnych wyników, chyba, że sprawdzasz reklamy z profilu jakiegoś polityka ;), otrzymujemy podgląd reklam. Możemy filtrować wyniki wg. zakresu dat oraz kryteriów takich jak:

  • kraju, w którym wyświetlane są reklamy
  • reklamy aktywne oraz nieaktywne,
  • platformy
  • potencjalnego zasięgu oraz 
  • słów kluczowych

Pojawią nam się wyniki reklam z danej strony na Facebook wraz z dodatkowymi informacjami.

Do czego możesz wykorzystać te informacje?

Analiza kreacji reklam konkurencji

Możesz łatwo przeanalizować jakie kreacje reklamowe stosują Twoi konkurenci. Zobaczyć treści reklamowe, jakie wykorzystują. Sprawdzić, czy reklamują się za pomocą postów z grafiką czy też video. Ile wersji np. graficznych ma dana reklama. W przypadku sklepów internetowych, możesz podejrzeć jakie aktualnie produkty reklamują Twoi konkurenci. Analizując treść i grafikę, możesz też sprawdzić jakie promocje czy rabaty są stosowane. Wchodząc w szczegóły reklamy możesz też zobaczyć ile wersji (i jakie) ma konkretna reklama.

Analiza celu reklamowego 

Sprawdzając wyświetlone reklamy, warto też w nie kliknąć i zobaczyć na jakie kanały ustawiona jest dana reklama (Facebook, Instagram, Audience Network). Klikając w konkretną reklamę i na dole rozwiń Zobacz szczegóły reklamy. Możesz sprawdzić ustawione CTA (Wezwanie do działania) np. Więcej informacji, Pobierz, Kup teraz oraz kliknąć w nie - zobaczysz wtedy do jakiej strony docelowej przenosi konkretna reklama. Odwiedzając stronę docelową możesz zobaczyć jak zaprojektowany jest lejek marketingowy, na co kładziony jest nacisk. Przykładowo reklama może prowadzić na artykuł na blogu ekspercki, a następnie z pomocą remarketingu będzie promowana konkretna oferta. Kombinacji jest tu bardzo dużo. Pamiętaj, że w wielu przypadkach reklama jest często pierwszym kontaktem użytkownika z marką i warto zobaczyć, jak po przejściu na stronę prowadzona jest dalsza podróż odwiedzającego.

W przypadku reklam typu Lead Ads, warto sprawdzić Dodatkowe zasoby reklamy i sprawdź jakie dane są zbierane w formularzu Lead Ads.

Analiza kanałów 

Przeglądając wszystkie reklamy z danego profilu, przy informacji Aktywna, zwróć uwagę na ikony jakie się tam wyświetlają. Dzięki temu możesz określić czy Twoja konkurencja publikuje reklamy np. tylko na Facebooku lub tylko na Instagramie, albo w obu tych kanałach + na przykład w Audience Network.

Podsumowanie

Możliwość podejrzenia reklam konkurencji jest niezwykle przydatne. Umożliwi ci to szersze rozeznanie w działaniach reklamowych konkurencji, skali tych działań, wykorzystywanych kanałach, formatach oraz kreacjach oraz oferty, którą aktualnie reklamuje.