#BrandFuel - blog o inbound marketingu

Generowanie leadów na Facebook. Krok po kroku.

Autor: Marzena Mojsiewicz | 10 czerwca 2020

Prowadzisz firmę B2B (business-to-business)  i zastanawiasz się czy Facebook jest narzędziem, które umożliwi Ci generowanie leadów?. Odpowiedź brzmi - tak! Z pomocą przychodzi format reklam Facebook Lead Ads. W moim artykule - krok po kroku - przeprowadzę Cię przez ustawienie kampanii generującej leady na FB.

Gotowi? Ruszamy!

Czym jest Facebook Lead Ads?

Facebook Lead Ads to specjalny format reklam w celu pozyskiwaniu kontaktów. Od tradycyjnego lejka generowania leadów, który kieruje odbiorcę na stronę docelową (na której znajduje się formularz) - po kliknięciu w Lead Ads, od razu w reklamie wyskakuje przygotowany wcześniej formularz kontaktowy. Nie ma wtedy konieczności “wyciągania” użytkownika z Facebook (na czym samemu Facebookowi dość mocna zależy). Odbiorca nie musi również wpisywać swoich danych ręcznie, ponieważ są one uzupełniane automatycznie danymi, które podał rejestrując się na Facebook.

Krok po kroku: Jak ustawić kampanię Lead Ads na Facebook?

Reklamę pozyskującą kontakty możesz ustawić jedynie z poziomu Menedżera Firmy na Facebook. Dodając nową kampanię, na starcie wybierasz jej cel - Pozyskiwanie kontaktów.

Krok 1: Określenie kierowania, czyli twojej grupy odbiorców.

Określenie grupy odbiorców to bardzo ważny element kampanii lead generation (tak prawdę mówiąc każdej kampanii), ponieważ to właśnie nasza grupa odbiorców w połączeniu z budżetem (odpowiednio dobranym do wielkości grupy docelowej) oraz kreacji (graficznej i copy) warunkują powodzenie Twojej kampanii. Temat znalezienia i dobrania odpowiedniej grupy odbiorców - posługując się profilami zakupowymi klienta (buyer personami) oraz Audience Insights szerzej omawiam tym artykule. 

Krok 2: Określ umiejscowienia, czyli gdzie będzie wyświetlana reklama.

Automatyczne czy ustawiane ręcznie?

Jeśli wybierzesz automatyczne umiejscowienia, twoja reklama z formularzem kontaktowym będzie wyświetlać się zarówno dla komputerów, jak i urządzeń mobilnych, we wszystkich dostępnych dla FB Lead Ads umiejscowieniach, czyli:

  • na Facebook:
    • w aktualnościach na Facebook
    • w marketplace na Facebook
    • w relacjach na Facebook
    • w artykułach ekspresowych 
    • w in-stream video 
  • na Instagramie:
    • w aktualnościach na Instagram
    • w karcie Eksploruj 
    • w Instagram stories

Przy wyborze umiejscowień ręcznie - masz możliwość określić i wybrać, czy chcesz aby Twoja reklama wyświetlała się tylko na komputerach lub tylko na urządzeniach mobilnych oraz określić, że chcesz aby Twoje reklamy pojawiały się np. jedynie na Facebook i to w określonych miejscach (wyłączając i włączając konkretne opcje z wymienionych powyżej)

Krok 3: Budżet i harmonogram

Przy określaniu budżetu kampanii lead generation, warto dowiedzieć się jaki wcześniej był koszt pozyskania leada z innych kanałów oraz poznać benchmarki w swojej branży. 

Podpowiedź odnośnie budżetu: Warto poszukać dobrej i rentownej korelacji między określoną przez ciebie grupą docelową (tutaj wpływa ma wielkość lub zawężenie kierowania) oraz wysokością budżetu dziennego. Pomocny w tym będzie symulator szacunkowych rezultatów, który podpowie Ci jakich rezultatów w kontekście zasięgów oraz średniej ilości kontaktów możesz się spodziewać przy założonym budżecie.

Krok 4: Tworzenie reklamy z formularzem kontaktowym

  • Określ format
    • pojedynczy post ze zdjęciem
    • post karuzelowy
    Pod kątem konwersji - najlepiej sprawdzają się pojedyncze posty ze zdjęciem lub z video. Facebook umożliwia też tworzenie postów karuzelowych...
  • Kreacja reklamy
    Kreacja i copy to odrębny i dość obszerny temat, o którym więcej napiszemy w następnych artykułach na naszym blogu.
  • Tworzenie formularza do zbierania kontaktów

     
    • Na starcie zwróć uwagę na:
      • Jeśli wcześniej nie korzystałeś z reklam kontaktowych, musisz zaakceptować Regulamin Facebook Lead Ads dla  profilu, na którym zamierzasz prowadzić kampanię lead generation.
      • Zmianę języka formularza na język polski - wtedy wszystkie nazwy pól będą wyświetlały się w języku polskim (domyślnie ustawiony jest angielski).
      • Wybór typu formularza - formularz otwarty czy z ograniczonym dostępem.
        Jeśli chcesz opublikować i wykorzystywać post z formularzem w komunikacji na swoim fanpage, ustaw go jako otwarty. Domyślnie zaznaczona jest opcja Ograniczenie dostępu, czyli dostęp do formularza będą mieć jedynie odbiorcy reklamy.
    • Ekran powitalny - warto ustawiać czy nie? Wprowadzenie do formularza Facebook Lead Ads (tzw. ekran powitalny) zawiera grafikę (może to być inna grafika niż ta użyta w reklamie), nagłówek oraz treść (w formie akapitu lub listy wypunktowanej - tak jak widoczne na jednym z powyższych screenów). 
    • Pytania niestandardowe - czyli pomoc w kwalifikacji lead'a
    • Dodatkowe dane, które możesz pozyskać
    • Dodaj Politykę prywatności
    • Ekran końcowy

Krok 5: Pobieranie pozyskanych kontaktów

Masz możliwość pobrania pozyskanych leadów z dwóch poziomów - twojego profilu na Facebook oraz Menadżera Reklam.

Krok 6: Integracja z CRM i automatyzacja dalszych działań

Wygenerowane podczas kampanii kontakty możesz przesłać do swojego CRM'a, a następnie ustawić tam automatyzację dalszej komunikacji e-mail. Facebook umożliwia integrację z bardzo wieloma CRM’ami, systemami do marketing automation oraz wieloma innymi narzędziami pozwalającymi np. na kontakt telefoniczny i dalszy nurturing naszych leadów. Lista obejmuje ponad 620 narzędzi możliwych do zintegrowania - możesz ją sprawdzić tutaj.