#BrandFuel - blog o inbound marketingu

Potęga infografiki i jak ją wykorzystać?

Autor: Karolina Kaczmarek | 27 kwietnia 2021

Kiedy chcemy w ciekawy sposób przedstawić dane liczbowe, statystki lub zbiór informacji, naczęściej używamy do tego celu infografiki. Przeładowane tekstem, obrazy lub artykuły, zawsze są ciężkie w odbiorze dla ludzkiego oka, dlatego chcąc zaprezentować treść w atrakcyjny i czytelny sposób - infografika sprawdzi się doskonale.

Poniżej przedstawię Wam, jak w kreatywny i skuteczny sposób tworzyć, a następnie wykorzystać potęgę infografiki w nowoczesnych działaniach marketingowych.

Jak zrobić atrakcyjną infografikę?

Zaczynamy oczywiście od wyboru tematu, który chcemy przedstawić. Mając trochę danych, suchych faktów i liczb, musimy zastanowić się, w jaki sposób zaprezentować je, aby przyciągnąć wzrok odbiorców.

Jeśli brakuje Ci pomysłu, a chcesz samodzielnie wykonać infografikę, możesz skorzystać z wielu dostępnych inspiracji, np. na stock.adobe.com oraz stworzyć ją przy pomocy bezpłatnych programów typu: Piktochart, Easel.ly. Wybranie tej drogi wiąże się z ograniczeniami, którymi charakteryzują się te programy, a mianowicie nie mamy zbyt wielu możliwości edycji i musimy wpisać się w to, co jest dostępne. Ilość szablonów jest ograniczona, a ponadto przy zapisywaniu infografik często generowany jest znak wodny programu, w którym została wykonana, co może nie wyglądać zbyt profesjonalnie.

Drugą metodą jest nawiązanie współpracy z agencją, co daje nam gwarancję stworzenia czegoś bardziej spersonalizowanego i spełniającego wszystkie nasze oczekiwania oraz tego, że nasza infografika będzie spójną częścią strategii content marketingowej.

Stworzenie infografiki to dopiero połowa sukcesu. Dzięki promocji i dystrybucji na przykład w social mediach, aby w pełni wykorzystać potencjał jaki drzemie w infografikach. Przy dobrym odczytaniu potrzeb i zainteresowań odbiorców, stworzona kreacja może pójść w viral, co oznacza, że użytkownicy ją docenią i chętnie podzielą się nią z innymi. Dlatego im bardziej fachowo wykonana infografika tym lepszy jej zasięg.

Przykładem niech będą tutaj infografiki stworzone na potrzeby jednego z naszych klientów - Centrum Medycznego HAHS, gdzie w kreacji graficznej prezentowane są zbiory porad i wskazówek, a jednocześnie same w sobie stanowią reklamę w.w. Centrum. Dzięki temu użytkownik, który chce podzielić się przydatnymi informacjami, jedocześnie buduje pozytywny wizerunek firmy.

Co powinna zawierać dobra infografika?

Infografika może być połączeniem wielu elementów, m.in. tabelek, diagramów, wykresów, tekstu, grafik. Ważne, aby to co najistotniejsze nie było przytłoczone zbyt dużą ilością elementów. Dlatego w celu wyróżnienia niektórych informacji, stosuje się zróżnicowane fonty, podkreślając nimi słowa kluczowe, pomocne są również wypunktowania lub odpowiednie zastosowanie palety barw.

 

Umiejętne ułożenie poszczególnych elementów infografiki, powoduje intuicyjne jej odczytywanie. Gradacja ich od najbardziej do najmniej istotnych, wpływa również na jej czytelność i ogólny odbiór.

Dzięki takim metodom profesjonalna infografika jest atrakcyjna w odbiorze, a w konsekwencji chętnie udostępniania innym użytkownikom jako treść warta uwagi.

Przedstawienie informacji poprzez infografikę wyróżnia się na tle innych metod przekazu. Łatwiej jest ją zapamiętać i zrozumieć, czemu dodatkowo sprzyja zastosowanie zabawnych elementów, odwołanie się do emocji, odpowiednia dynamika i spójność kolorystyczna. Zwłaszcza, że wielu ludzi jest wzrokowcami, wobec czego wizualne przedstawienie treści szybciej do nich trafia.

Jak w pełni wykorzystać infografikę w działaniach marketingowych?

Jak już się domyślasz, odpowiednio dobrana infografika jest efektywną metodą promocji. Nie powinno więc jej zabraknąć w planowaniu strategii content marketingowej Twojej firmy.

Ważne, aby zachować spójność poszczególnych elementów składających się na kreowany wizerunek. W ten sposób możemy w przyjemny dla oka sposób, przedstawić konkretne dane, statystki czy fakty na temat firmy, co będzie budowało pozytywny jej odbiór i równocześnie będzie zwiększać świadomość marki.

Jest to sposób na bardziej przekonujące i efektywne dostarczanie użytkownikom cennych informacji. Promocje czy reklamy budowane w ten sposób, w połączeniu z ciekawymi obrazkami, są częściej analizowana i lubiane przez użytkowników.

W taki sposób możemy również zaprezentować oferty pracy, które z całą pewnością szybciej trafią do zainteresowanych osób.

Jeśli infografika nabierze viralowego charakteru, co oznacza, że będzie chętnie udostępniana przez użytkowników - szybko zwiększy zasięgi, przy tak na prawdę małym zaangażowaniu nas samych. Dodatkowym plusem takiego obrotu spraw jest wpływ na pozycjonowanie. Dzięki temu, że użytkownicy przesyłają dalej udostępnioną przez nas infografikę, Google indeksuje nas wyżej.

Niech nie dziwi zatem popularność tego typu rozwiązania na prezentowanie treści w działaniach content marketingowych. Łatwość zapamiętania infografiki i szybkie jej rozprzestrzenianie, gwarantuje błyskawiczny sukces w dotarciu do użytkowników i potencjalnych klientów oraz długie życie naszego przekazu w sieci. To z kolei wpływa na zwiększanie świadomości marki i budowanie jej pozytywnego, profesjonalnego wizerunku.

Jeśli potrzebujesz strategii oraz obsługi content marketingowej, napisz do nas i zobacz jak możemy Ci pomóc.