Praca współczesnych marketerów do lekkich nie należy. Najprawdopodobniej przełączasz się i żonglujesz różnymi aplikacjami dla pojedynczych zadań. Albo utknąłeś w rozwiązaniach tak dużych i nieintuicyjnych, że wręcz niemożliwych w pełnym wykorzystaniu.
W praktyce oznacza to rozproszenie w działaniach, brak połączonej analityki oraz zdecydowanie zbyt wiele czasu spędzonego na pracy z oprogramowaniem. byłam w tym miejscu i znalazłam rozwiązanie, które sprawia, że nie musi tak być!
W tym artykule pokaże Ci jak wygląda przykładowy zestaw działań współczesnego marketera (i idący za tym stos narzędzi i technologii) oraz jak rozwiązanie all-in-one
MarTech to połączenie marketingu i technologii. Łączy on zarządzanie marką i jej wizerunkiem, content, promocję usług i produktów oraz ich dalszy rozwój z technologią. Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi technologicznych, ma pomóc Ci zwiększyć efektywności Twoich działań marketingowych.
Jednak eksplozja i rozproszenie technologii marketingowych jest często przytłaczające (i wywołuje skutek odwrotny do zamierzonego). Przeważnie dzieje się tak, że obecnie marketerzy korzystają z kilku do kilkudziesięciu aplikacji i programów, aby wykonywać swoją pracę! A z czasem marketingowa infrastruktura jeszcze bardziej się rozrasta!
Zaczynając od tworzenia person zakupowych (buyer persona), ścieżki zakupowej i strategii contentu - przeważnie masz to zrobione w zewnętrznych dokumentach lub aplikacjach, np. PersonaApp oraz FlowMapp oraz dokumenty w Google Drive.
Na podstawie stworzonych person, robisz strategię contentu. Najprawdopodobniej robisz to w Excelu lub dokumencie (np. na Google oraz ustawiasz przypomnienia w Google Calendar) lub jeśli podchodzisz projektowo to korzystasz np. z Trello lub Asany. Następnie na podstawie strategii content marketingowej, tworzysz i publikujesz artykuły na blogu - zrobisz to w Wordpressie.
Jeśli chcesz, w opublikowanym artykule (lub w ogóle na stronie WWW), dodać pop-up (np. slide in pop-up albo exit intent), to musisz już porozmawiać z webdeveloperem albo korzystasz z dodatkowej aplikacji (np. Elementor, Sleeknot lub Popup Builder).
Idziemy dalej.
Tworzysz i planujesz posty na social media, wykorzystujesz do tego Facebook Creator Studio albo zewnętrzną, płatną aplikację z funkcją kalendarza postów (HootSuite, Buffer, Postify, SproutSocial lub Kontentino). Do tego dochodzi skracanie linków, które na przykład chcesz umieścić w treści posta (Bit.ly).
Robisz reklamy? To z pewnością wykorzystujesz do tego Menadżer Reklam na Facebook (mam nadzieję, że nie klikasz w Promuj post 👎🏻). Chcesz zrobić reklamę w Google lub LinkedIn - przełączasz się na te platformy.
Jeśli optymalizujesz kampanie reklamowe z wykorzystaniem reguł automatycznych to mówimy często o kolejnej aplikacji (np. RevealBot). Do tego dochodzi narzędzie do budowania customowych parametrów URL (np. URL builder).
Masz potencjalnych klientów, którzy chcą komunikować się z Tobą poprzez Messenger - wdrażasz chatbota np. na ManyChat albo ChatFuel.
Robisz kampanie generujące leady i chcesz pozyskiwać potencjalnych klientów? Musisz przygotować landing page pod kampanię. W tej sytuacji prosisz o pomoc webdevelopera albo korzystasz kolejnej aplikacji SaaS, np. Instapage, GetResponse, Landingi lub Unbounce).
Robisz kampanie e-mail marketingu - wdrażasz do swojego już sporego stosu technologicznego kolejne narzędzie (np. MailChimp, GetResponse, Freshmail itd) i za każdym razem kiedy chcesz stworzyć i wysłać kampanię e-mail przełączasz się na któreś z narzędzi!
Chcesz ocieplać pozyskane kontakty (czyli zrobić kampanie lead nurturing) oraz zautomatyzować działania marketingowe - wdrażasz Marketing Automation. Tutaj ważne jest też zrozumienie oprogramowania do automatyzacji, łatwości wdrożenia go i integracji ze stroną oraz CRM.
Sprawdź: 7 sygnałów, że Twoja firma potrzebuje CRM
Do tego w przypadku niektórych rozwiązań, marketing automation jest traktowany jedynie jako możliwość wysłania zautomatyzowanego e-maila na podstawie triggera, dla innych (jak np. HubSpot) to oprócz automatyzacji e-mail marketingu i nurturingu, cały system i procesy automatyzacji obejmujący chat, chatbot, pop-upy, reklamy, inteligenty content na stronach WWW i w wiadomościach, a nawet automatyzacja oparta na etapie cyklu życia klienta (MQL, SQL), jego etapie w pipeline sprzedażowym (np. do tworzenia transakcji w CRM) oraz automatyzacja komunikacji wewnętrznej i podziału zadań w danej firmie. Niedługo napiszę o tym trochę więcej.
Przykład workflowu automatyzacji w HubSpot.
I tak twój stos technologiczny rośnie i rośnie. A każdy z tych systemów i aplikacji ma własną infrastukturę i zasady działania które musisz poznać (i najlepiej zintegrować tak aby Twoje działania były spójne i mierzalne).
Dane potencjalnych klientów (z ADSów oraz landing page’y), musisz przesłać do CRM’a (oraz najlepiej użyć scoringu leada i następnie przekazać do zespołu sprzedaży). W samym obszarze CRM jest cała masa lepszych i gorszych rozwiązań. Warto przy tym zwrócić uwagę na płynną integrację z innymi twoimi narzędziami marketingowymi i i przesyłanie danych.
Później starasz się to wszystko analizować 🤯
Żeby połączyć to w sensowną całość - móc zaraportować (np. przed przełożonym lub klientem) oraz przeanalizować te rozproszone dane, pewnie składasz je w Excelu i Google Data Studio (albo korzystasz kolejnej SaaSowej aplikacji np. Supermetics).
Powyżej dashboard raportów w HubSpot.
A to wierzchołek góry lodowej, bo dochodzi mierzenie atrybucji omni-chanel (np. Kochava, AttributionStream) social listenining (Brand24, SentiOne, SproutSocial)… Mogłabym jeszcze wymieniać! A stos technologiczny (i idące za tym koszty) ciągle by się rozrastał!
Byłam w tym miejscu. Kilkadziesiąt otwartych narzędzi i aplikacji, przełączanie się pomiędzy nimi (i idące za tym rozproszenie uwagi) oraz godziny spędzone na agregowaniu danych z różnych źródeł, raportowaniu i analizie rezultatów. I uwierz mi nie jest to efektywne.
A gdybym Ci powiedziała, że możesz mieć wszystko czego potrzebujesz do skutecznego marketingu w jednym narzędziu All-in-One.
Już brzmi dobrze! A dodam do tego, że dokładnie w tej samej platformie, określisz buyer persony, zrobisz strategię contentu i SEO (z dbałością o słowa kluczowe i optymalizacją pod SEO), szybko i bezproblemowo stworzysz, zaplanujesz i opublikujesz treści na blogu, stworzysz kalendarz Social Media, zaplanujesz publikację postów w swoich kanałach oraz uruchomisz reklamy (Facebook Ads, LinkedAds, Google Ads) i zmierzysz ich rezultaty w przełożeniu na transakcje (ROI), ponieważ dane trafiają od razu do CRM'a.
Poznaj